The question has come up: "What is plein air?" and "Why do you inform about the time it takes you to paint a certain painting?"
Plein air is a term derived from the French phrase en plein air, which literally means 'in the open air'. It's a familiar concept today, but in the late 1800s when the Impressionists ventured out of their studios into nature to investigate and capture the effects of sunlight and different times of days on a subject, it was quite revolutionary.
Plein air painting used to be just a means to an end, with the artist painting small studies on location, to use the information gathered about color, shadow effects, etc. for a larger, elaborate painting that was going to be executed in the studio. Nowadays, however, it is a stand-alone art form and is used to produce finished paintings.
It is quite an experience to be outside in nature, feeling the heat, the wind, hearing the birds and encountering wildlife, while trying to capture a scene on canvas. With the sun shifting - and thus changing the shadows and light effects - you only have a window of about 2-3 hours at most before the scene changes completely due to the natural course of the sun. So in addition to enduring heat or cold, wind, bugs, curious wildlife and/or tourists, you have a limited time frame to put down your artistic statement. That's the reason why I sometimes add the time it takes me to complete a painting.
Since I took my first plein air workshop in October 2008 with Larry Moore (http://www.larrymoorestudios.com/) I have ventured out quite a bit, and actually find it hard now to paint from a photo. A photo does not give you all the information you encounter on site. It flattens the picture, and makes anything in the shade just dark, amongst other issues...
I hope this clarifies and enlightens. Ruth
Ich hatte einige Fragen ueber die Phrase "Plein Air" und warum ich manchmal anzeige, wie lange es fuer ein jeweiliges Gemaelde dauert.
Plein Air kommt aus dem Franzoesischen und bedeutet "in der freien Luft". Im 19ten Jahrhundert fingen die Impressionisten an, das Studio zu verlassen und nach draussen zu gehen, um die Natur und die Effekte der Sonne und verschiedene Tageszeiten auf die Leinwand zu bannen.
Plein Air Malen war jedoch nur als Studie gedacht, so dass man spaeter die Information, die man ueber Farbe und Lichteffekte draussen eingefangen hatte, fuer ein groesseres Studio-Gemaelde benutzen konnte. Heutzutage ist Plein Air jedoch eine eigene Artform.
Wenn man draussen "an Ort und Stelle" malt, ist dies ein ganz anderes Erlebnis als drinnen im Studio vor einem aufgebauten Stilleben mit kontrolliertem Licht, oder gar einem Photo, zu sitzen. Durch die staendig wandernde Sonne und somit wechselnden Lichteffektten hat man draussen nur hoechstens 2-3 Stunden, um die Szene mit Farbe und Pinsel einzufangen. Dazu kommen die Elemente, denen man ausgesetzt ist, Hitze, Wind, Insekten, neugierige Touristen, etc. Deswegen schreibe ich manchmal, in welcher (relativ kurzen) Zeit ich ein bestimmtes Gemaelde fertiggestellt habe.
Seit ich einen Workshop (Malkurs) mit Larry Moore im Oktober 2008 mitgemacht habe, bin ich ganz begeistert vom Plein Air Malen, und finde es nun sehr schwierig, von Photos zu malen. Die Kamera faengt alles ein, macht jedoch alles platt, und dringt nicht durch die Schatten durch, die sie als flache Schwaerze anzeigt. An Ort und Stelle kann man viel mehr Details sehen - und ausserdem macht es einfach viel mehr Spass!
Ich hoffe, dieser kleine Kurs hilft... Ruth
Jul 31, 2009
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