May 22, 2011

Blue House and Class

Another class yesterday with 2 students. We met on Palmetto Ave by the Art League in downtown Daytona Beach. There are many beautiful old houses there, and we did find a shady spot. It was unbearably hot, but we all did very well and had lots of fun.
Ein Malkurs gestern mit zwei Schuelerinnen. Wir trafen uns bei grosser Hitze in einem alten Stadtteil von Daytona Beach.

As you can see on the photo above, my palette was VERY limited. I only used White, Ultramarine Blue, Burnt Sienna, Cadmium Yellow, and Naples Yellow.
Wie man obig sieht, habe ich nur 3 Farben verwendet, und doch ist das Bild sehr farbenfroh und sonnig.

My underpainting on a white unwashed panel with some of the shadows laid in. I recommend always toning your canvas, this was very hard to start on a white ground.
Meine Untermalung auf weissem Grund, mit einigen der Schatten zugemalt.


Blue House 8"x10" oil on masonite


May 16, 2011

My first real painting course

Sorry I haven't posted in quite a while. I finally caved in and accepted some students upon several requests. Our first outing was on Saturday morning in Ponce Inlet where it was nice and breezy, and a hot rod show nearby with music and lots of visitors (great timing LOL).
Nach vielem Draengen von etlichen Bekannten und Kuenstlern habe ich nun endlich zugesagt, offizielle Malstunden abzuhalten, und am Samstag war mein erster Malkurs. Wir trafen uns in Ponce Inlet am Morgen, wo eine schoene Brise vom Meer her wehte.


After walking around for a while looking for inspiration, I let my students pick a subject, which of course is one of the hardest - a boat! All those curves and rigging! Here is our setup with our easels, ready to go.
Nach einem kurzen Spaziergang einigten wir uns auf unser erstes Subjekt - ein Boot (eines der schwersten Dinge zu malen! All die Kurven und Seile! Hier sind unsere Staffeleien, los geht's!


My students, eager to learn and sling around some paint! I gotta get me a hat - too cool! Oh, and first lesson: don't paint with sunglasses! Meine Schuelerinnen, die mit Volldampf die Farben attackieren und zur selben Zeit eine tolle Hutshow auffuehren! Und erste Lektion: nicht mit Sonnenbrille malen!

I painted alongside, so I could explain my process and thoughts while solving the painting on my own. Above is my underpainting, getting the main elements and shadows in. Below we are almost halfway done.
Ich malte auch mit, so dass ich auf praktische Art und Weise meinen Prozess zeigen konnte. Oben mein Untergemaelde mit den Hauptelementen und Schatten, unten sind wir fast fertig.



Here is my painting in front of our subject, as I finished it after about 2 hours. Everybody did really well, and they told me that not only did they have fun, but they also learned something! That was very nice to hear, because I really enjoyed it immensely. We are definitely going to do it again soon.

Hier ist mein Gemaelde vor dem Subjekt, als ich es nach ca. 2 Stunden zur Vollendung brachte. Wir alle produzierten ein tolles Gemaelde, und meine Schuelerinnen sagten mir, dass sie viel Spass hatten, und auch sehr viel lernten! Es machte mir auch sehr viel Spass, und ich plane, weitere Malkurse abzuhalten. Hier meine Info ueber Materialien.


"Waiting for Repair" 10"x8", oil on masonite

If anybody wants to join us, please email me at krautgraphics@gmail.com. The more the merrier! Lessons will be about 3-4 hours on the weekend, usually in the early morning, now that summer is here. I am also posting on my website some info about the materials that I have learned to appreciate and use. Click here for the link.

Apr 10, 2011

Ormond Beach


House at the River 8"x10", oil on masonite

I painted with 2 other artists yesterday at Ames Park in Ormond Beach. It was very very hot and humid, but there was a breeze right by the river and we selected a shady spot. This is an old coquina house by the Halifax river, with many elegant palms in the adjoining park.
I used my regular limited palette of 3 colors plus white: Ultramarine blue, Burnt Sienna, and Cad. Yellow medium. Oh, and a touch of Naples Yellow. Okay, 4 colors...
Gestern malte ich mit 2 anderen Kuenstlern in Ormond Beach am Fluss. Es war sehr heiss und schwuel, doch zum Glueck fanden wir einen schattigen Platz zum Malen, und vom Fluss wehte eine schoene Brise zu uns. Dies ist ein altes Haus aus Coquina-Muscheln gebaut, mit vielen eleganten Palmen im benachbarten Park. Ich benutzte meine limitierte Palette mit 4 Farben plus Weiss.

Apr 2, 2011

Spring Alley in New Smyrna Beach

Another glorious spring day, and I could spend it with fellow artists at the second Downtown Arts District Gallery Walk Saturdayin New Smyrna Beach. This time I positioned myself about two blocks up the road from the last time in March, and painted an alley where the sun was creating wonderful purple shadows. And it had cables and wires stretching across the street! - what could be better! I even attacked a bigger panel this time, 14x11! Yeah.
Wieder mal ein toller Fruehlingstag, und ich konnte den Nachmittag mit anderen Kuenstlern in New Smyrna Beach verbringen. Diesesmal malte ich eine Gasse ein paar Strassenbloecke weiter oben vom letztenmal, wo die Sonne tolle Schattenspiele auffuehrte. Und die Szene hatte sogar Draehte und Kabel - was koennte besser sein! Und ich malte sogar auf einem groesseren Panel, 36cm x 28cm, yeah!

My beginning (I forgot to take a picture of the initial sketch, sorry) with some colors. It always is a great moment when you start laying in the cool blue sky colors on top of that burnt sienna underpainting! Wow!
Mein Anfang mit ein paar Farben, leider vergass ich, ein Bild von meiner anfaenglichen Skizze zu machen. Es ist immer ein toller Moment, wenn man die kuehlen Blautoene des Himmels auf die braune Untermalung aufmalt. Wow!


Here is a shot of the szene (the shadows had already moved a bit), and my painting.
Ein Bild der Szene (die Schatten haben sich schon veraendert), und mein Gemaelde.


Spring Alley oil on masonite, 14"x11"

Mar 5, 2011

First Saturday Gallery Walk in NSB

Today I joined other artists for the first First Saturday Gallery Walk on Canal St. in New Smyrna Beach. The weather was beautiful, there was a live band on the next street corner, and I met a lot of nice fellow artists, and lots of visitors too.
I painted a little street scene, looking into the afternoon sun. I like backlit scenes, and I am very happy how this little one turned out. I also handed out lots of business cards, so altogether, a very nice and productive afternoon!
Heute nahm ich am ersten Samstag-Gallerien-Spaziergang in New Smyrna Beach teil. Das Wetter was super (ca. 24 Grad und ueberhaupt nicht schwuel), eine Band spielte live, und ich traf viele nette Kuenstler und Besucher. Ich malte eine kleine Strassenszene, in die Sonne schauend, was immer ein tolles Licht gibt. Ich teilte auch viele meiner Visitenkarten aus, und da mein Bild sehr gut ausfiel, fand ich, dass ich den Nachmittag sehr gut verbracht hatte!


Painting on location in New Smyrna.


Quick underdrawing to get the main points and the shadows in.
Schnelle Untermalung, um die wichtigsten Elemente und Schatten einzufangen.

Colors added. Farben hinzugefuegt.


Afternoon light on Canal Street, New Smyrna Beach
8"x10", oil on masonite

Feb 26, 2011

Plein Air again!

My first plein air (painted at the site) painting today with Pat! We met at the river in Holly Hill and while she painted a boat, I turned 180 degrees and painted one of these nice pine trees with the crooked and twisted branches.
Mein erstes Gemaelde an Ort und Stelle (Plein Air)! Waehrend Pat eine Bootszene am Fluss in Holly Hill malte, drehte ich mich zur Strasse und malte einen dieser tollen Tannenbaeume, die zackige und verkorkste Aeste haben.

Sentinel 8"x10", oil on masonite

Since I left out the gardens and houses, it looks like a scene from a riverbank. It also helped to put a tiny reflection of the main trees into the area that originally was the street, so now it looks like water/river. I like it that way.
Da ich die Gaerten und Haueser ausgelassen habe, sieht es mehr wie eine Flusszene aus. Es half auch, dass ich ein paar kleine Reflektionen der Baeume in den unteren Teil, der eigentlich die Strasse war, gemalt habe, so dass es nun wirklich wie Wasser und ein Fluss aussieht. Gefaellt mir besser so.

Feb 17, 2011

JJ and CC



JJ and CC, 16"x16", oil on panel

Well, I am sure getting into these pet portraits! Last night I finished a gift for my neighbors who have been so good to me ever since I've moved to their neighborhood about 15 years ago. Their two poodles passed away in the last couple of months, they both lived to be over 15 years! JJ is the boy on the left, he only had 3 legs, but really always had this mischievous look on his face. CC is the one on the right, quite a lady. I can't wait to give it to my friends when it's dry!
Wow, ich bin wirklich in diese Tierportraits verliebt! Gestern abend malte ich ein Geschenk fuer meine Nachbarn, die so so nett sind. Ihre zwei Pudel, die beide ueber 15 Jahre alt waren, starben innerhalb der letzten paar Monate, und ich wollte ihnen ein Gemaelde schenken. JJ ist der Junge links, er hat nur drei Beine, war aber immer frech, wie man sieht. CC war eine kleine Lady, siehe rechts.

It was a lot of fun to paint, even though I only had a couple of not-so-great snapshots to work from. I put the dogs into a warm burnt sienna background, with a warm light on their white coats. That makes the whole painting glow and gives an overall friendly look. It is most important to NOT paint every single hair, but make broad brushstrokes to give the IMPRESSION of the tangled, curly fur. You can follow the hair pattern with the direction of the brush strokes. This method makes the painting much more interesting and gives it a painterly, impressionistic look.
Es hat viel Spass gemacht, die beiden Kerlchen zu malen, obwohl die Referenzphotos viel zu wuenschen uebrig hatten. Ich malte die Hunde vor einem warmen Hintergrund, mit warmem Licht auf ihrem Fell, so dass alles freundlich und nett aussieht. Am wichtigsten ist, nicht jedes einzelne Haar zu malen, sondern mit der Richtung und dem Druck der Pinselstriche den EINDRUCK von Fell und Haaren zu erreichen. Das wirkt viel malerischer und interessanter, und gibt einen impressionistischen Eindruck.

Here are some closeups/hier einige Details:


closeup of JJ


closeup of CC

Jan 24, 2011

Morning Calm - Finished



Morning Calm, 24"x18", oil on board

I finished this commission yesterday in one final session. I am very happy with it and will deliver it in a few weeks when it's dry. Following a few details...
Gestern abend malte ich diesen Auftrag fertig. Ich bin sehr zufrieden mit dem Endresultat. Werde es in ein paar Wochen den Kunden ueberliefern. Ein paar Detail Photos unten...


Jan 23, 2011

Pat's Hat - Terry Webb

Hello everybody,
today I am going to do something different and feature one of my good artist friends, Terry Webb. She is a very talented artist from New Smyrna Beach who does very colorful nature and wildlife paintings in lots of media. Please take a look at her website here.

Recently she has added another website where she sells hats that feature a lovely embroidered turtle based on one of her paintings. It was inspired by a personal issue with cancer, please read her touching story here and get the details about purchasing. Terry says: "I will be donating 10% of the profits for each hat sold on this site directly to people faced with the financial burden of needing cancer treatment. Helping people to afford groceries, medication, paying bills etc. is the plan."

Jan 16, 2011

Morning Calm

Today I attacked the second painting, a commission, that has been sitting on my easel since before the new year. I worked almost 3 hours on this, since it was a bit too chilly and way too cloudy to go out doing plein air, as I had originally planned. I am very satisfied with how far I got today. Following are some of the first steps.
Heute fing ich das zweite Gemaelde (einen Malauftrag) an, das seit Jahreswende auf meiner Staffelei sitzt. Ich wollte eigentlich draussen plein air malen, doch es war ein bisschen kuehl, und zu bedeckt. Ich bin sehr zufrieden mit dem Ergebnis meiner 3 Stunden intensivster Malerei. Hier sind die ersten Schritte.



I started with several blue hues for the sky, brushed in white with some red for the clouds to give it some warmth, and then developed the main shadows. I left off with the small boat in the middle almost finished, the other boats' main bodies are done, but the detailed roping and masts are just indicated. I don't like to paint the sky/background first, and then the main subjects, because it always looks pasted on. I rather "interweave" the colors, so they blend and smudge into each other. That makes the background and foreground one cohesive unit, not two different subjects. That's why I started the tackle right away today, so I could blend it somewhat into the sky that was still wet. This is where I stand tonight, see below.
Ich fing mit verschiedenen Blautoenen an, malte dann die Wolken mit Weiss und etwas Rot, um sie aufzuwaermen, und dann die Hauptschatten. Ich hoerte auf, als das mittlere, kleine Boot ziemich fertig war. So sieht das Gemaelde heute abend aus. Noch viel zu tun!


This commission, which is 24"x18", is from a photo I took on a glorious morning. I have painted this scene here in Port Orange many times on location - those shrimp boats take on a different character with each different weather condition. Below are the plein air scenes from last year:

Diesen Auftrag (45cm x 61cm) male ich von einem Photo, das ich an einem herrlichen Morgen geschossen hatte. Die Szene von hier in Port Orange habe ich schon oefters gemalt an Ort und Stelle - diese Shrimp-Boote nehmen mit jeder Wetterlage einen verschiedenen Charakter an. Hier sind die Plein Air Gemaelde vom letzten Jahr.





It really helps painting the same scene many times, and doing it plein air also helps to interpret a photo much better, which usually doesn't show shadows correctly, and gives only limited information regarding colors in general.
Es hilf sehr, dieselbe Szene oefters zu malen, und vor allem, live to malen (an Ort und Stelle), denn ein Photo gibt doch sehr limitierte Information ueber Schatten und Farben.

Jan 12, 2011

2011 First Painting: My Dog Gunner

Happy New Year again!

My first painting in 2011 is one I started in the summer of last year ;-(
Well, it's finally finished, our dog Gunner, a mix of Hound and German Pointer. He's almost 3 years old, and rescued him from the Humane Society about 2 years ago. He can sit like royalty as shown, whenever he's not jumping around like crazy LOL.

Nochmal alles Gute im Neuen Jahr!

Mein erstes Gemaelde ist eines, das ich im Sommer letzten Jahres angefangen habe. Nun, es ist endlich fertig, unser Hund Gunner, eine Mischung von Hound/Greyhound und Vorstehhund. Er ist fast 3 Jahre alt, und wir haben ihn vor 2 Jahren aus dem Tierheim geholt. Er kann wie ein Koenig wie gezeigt sitzen, wenn er mal echt stillsitzt, was nicht oft passiert haha...


Underpainting in burnt sienna/acrylic June 2010
Untermalung in gebrannter Sienna Juni 2010


Added color in oils last night
Gestern abend in Oelfarben weitergemalt


"Gunner" 11"x14" oil on panel


And here the model and his portrait
Und hier Gunner in seiner Pracht vor seinem Portrait

Dec 27, 2010

Recap of the year 2010

HAPPY NEW YEAR!

Well, here we are in the last days of 2010. If 2009 was the year of plein air painting for me (47 completed in those 12 months), then 2010 was the year of commissions. I completed the church series (5 large oil paintings) for my hometown of Unterwittighausen, then did the teaparty paintings for a local client, one plein air for my parents when they were here, a skateboard, a small watercolor just recently, a zebra portrait, and a couple of days ago I started a large seascape for my very good German friends who recently moved out of the area. Additionally to those 11 commissioned paintings I also completed 20 plein air paintings and did an official demo at a local art club! I am posting the three paintings that are on my easel right now.
Not too shabby.


Okay, hier sind wir in den letzten Tagen des alten Jahres, und ich wollte meine Malerfolge aufzaehlen. So wie 2009 das Jahr fuer Plein Air Malen fuer mich war (47 Gemaelde an Ort und Stelle gemalt), war 2010 das Jahr fuer Auftraege. Ich fing mit den 5 Kirchengemaelden fuer meine Heimatgemeinde Wittighausen an, dann die Teeparty fuer eine lokale Klientin, ein Plein Air fuer meine Eltern, ein Skateboard, ein kleines Aquarell, das Zebraportrait, und vor einigen Tagen fing ich ein grosses Hafengemaelde fuer meine deutschen Freunde an, obig gezeigt in der Mitte als Untermalung, mit 2 anderen, die ich gerade auf meiner Staffelei habe. Im Zusatz zu diesen 11 Gemaelden stellte ich auch noch 20 Plein Air Gemaelde her und malte ein Demo-Gemaelde in einem Kunstclub! Nicht schlecht, gell?


With this I would like to wish everybody a happy new year,
lots of success and happiness with your families.
From my family to yours
Yours, Ruth with Kirsten and Billy

Damit moechte ich euch allen ein frohes neues Jahr wuenschen,
mit viel Erfolg und Zufriedenheit.
Von meiner Familie an eure Familien.
Tschuess
Euere Ruth mit Kirsten und Billy

Dec 7, 2010

Commission - Zazu

I finished another commission this week, a zebra portrait for a good friend of mine. They have lots of horses, and also a zebra! It was a pleasure to paint those cool stripes, and to experiment with a little more abstract stuff for the background. My friend was very pleased with the final result. Attached a couple of the steps and the final picture.
Habe diese Woche wieder mal einen Mal-Auftrag fertiggestellt, ein Zebraportrait fuer eine guten Freund. Er hat einige Pferde, und tatsaechlich auch ein Zebra im Stall! Es war supertoll, die Streifen nachzuvollziehen, und auch mal einen abstrakten Hintergrund zu malen. Mein Kunde war sehr erfreut mit dem Endergebnis.

Underpainting.

Main subject finished.


Zazu, oil on panel, 16"x20"

Nov 14, 2010

At the Rose Garden

This afternoon I went with my kids to the event at the Rose Garden in downtown Daytona. It was beautiful weather, and we had some people working, weeding, and making new stepping stones. Kirsten and Billy were hard at work weeding and beautifying the area along with the DIG volunteers, while I did a painting looking towards the fire station on Orange Ave. Mark joined me later doing his own painting, and Pat stopped by for a visit too. Thanks to my other friends who visited for a while!
Heute nachmittag waren meine Kinder und ich im Rosengarten in Daytona Beach, wo einige Leute zusammenkamen und den Garten jaeteten, umpflanzten, und einfach gesellig waren. Ich malte die Szene zum Feuerhaus hin, und meine Malfreunde Mark und Pat kamen auch spaeter fuer einen Sprung vorbei.


Pat and I are critiqueing Mark's painting in progress.

My finished painting "At the Rose Garden"
8"x10" oil on panel

Oct 31, 2010

Painting event in Downtown Daytona Nov 14


Please see this link for an event at downtown Daytona in 2 weeks. DIG will be working on the rose garden on Beach Street by the river, and they invited plein air artists to paint. I plan on being there and painting, along with some other local artists and fellow artists from the Art Consortium. I also created the flyer. If you haven't checked out my graphics website, please do so at www.krautgraphics.com.
In 2 Wochen ist ein Gaertner-nachmittag in Daytona Beach, wo ich mit anderen Kuenstlern malen werde. Ich habe auch den Flyer (siehe oben) dafuer gestaltet. Falls ihr noch nicht meine Website fuer mein Graphik Design gesehen habt, bitte hier klicken www.krautgraphics.com.

Oct 27, 2010

Gregg Kreutz Workshop - Day 3

Gregg started the last day at the marina with a demo of some boats sitting at the dock. It was quite breezy and warm, with the sun hiding periodically behind spectacular clouds. He painted on the board of the first demo that he had scraped down - we were all pretty upset, it was so nice ;-(





Gregg's final painting.

Afterwards he let us loose again and we painted till lunch, most of us staying at the marina, painting something similar, and after lunch we painted again, while he went around on his bicycle visiting everyone at their different spots and offering insight and critiques. All around it was an awesome learning experience, and if anybody has the chance, sign up for his workshops.

He said he was planning on doing a mixed workshop (still life, portrait and plein air) around Feb 2011 in Mt. Dora again. He also signed my book (Problem Solving for Oil Painters by Gregg Kreutz), which is an excellent book all around - I can only recommend it. In addition he let us read some excerpts from the new plein air book he is currently working on. Looks like a good one already! Thanks, Gregg!!!!!!